Nieuw musical initiatief in Harderwijk

Harderwijk bruist van de initiatieven op het gebied van cultuur, theater en muziek. Ook wordt het genre musical steeds populairder. Hoog tijd voor de oprichting van: ‘Musical Stichting Harderwijk’ vinden de initiatiefnemers Fred Kappers, Martin Breet en Bart Jansen. Een stichting met een gedreven bestuur dat zichzelf tot doel heeft gesteld om mensen uit Harderwijk en omstreken een platform te bieden waarbinnen zij zich kunnen ontwikkelen in het op de planken zetten van musicals.

Idee

De musicalstichting komt niet zomaar uit de lucht vallen. Fred Kappers loopt al een aantal jaar rond met het idee om een stichting in het leven te roepen waarmee het discipline ‘musical’ een plek zou kunnen krijgen in Harderwijk. Kappers: ‘’Harderwijk is een rijke culturele stad, maar zonder het geluid van de musical.” Daarom besloot Kappers in 2018 op persoonlijke titel de musical Love Story te produceren. Een ‘uitprobeersel’ waarmee hij wilde ontdekken of Harderwijk klaar was voor een nieuw geluid. ‘’Love Story was een geweldig avontuur. Het was mooi om te zien dat het werd omarmd door het publiek, maar zeker zo leuk was het dat de spelers zo enthousiast waren. Er moest een vervolg komen.’’ vertelt Kappers.

Vervolg

En dat vervolg kwam er. Samen met Martin Breet (voorzitter) en Bart Jansen (secretaris) zette Fred Kappers (penningmeester) zijn handtekening onder de akte en was Musical Stichting Harderwijk een feit. Martin Breet: ‘’Toen Fred mij vroeg voor het bestuur van deze stichting was ik direct enthousiast. Hoogwaardige musicals neerzetten als Love Story is zo mooi om te doen, daar wilde ik graag een bijdrage aan leveren.’’ Bart Jansen vult aan: ‘’Tijdens Love Story was het heel bijzonder om te zien hoe mensen die elkaar gedeeltelijk kennen in korte tijd een topprestatie op het podium weet neer te zetten. Ik ben blij dat we hier een vervolg aan kunnen geven.’’

Hoge kwaliteit

Musical Stichting Harderwijk heeft zichzelf tot doel gesteld om in Harderwijk en omstreken musicalproducties van hoge kwaliteit een plek te geven. Licht, orkest, decor, kostuums, op alle facetten wordt hiernaar gestreefd. Kappers: ‘’We zien onszelf als een amateurgezelschap met hoge verwachtingen naar onszelf, maar ook naar anderen. Ongeacht of je nu in het ensemble zit, een hoofdrol hebt of je inzet voor kostuum of decor. Samen gaan we voor een schitterend eindresultaat. De basis moet goed zijn, daarom werken we samen met regisseur Ineke de Geus en muzikaal leider Gerbrand van Kolck. Zij hebben hun sporen in het musicalgenre meer dan verdiend met diverse grote producties.’’

Meedoen

Om uiteindelijk een musical op de planken te zetten zijn er uiteraard spelers nodig. Martin Breet vertelt: ‘’April 2020 zullen we onze allereerste musical opvoeren.’’ Over de titel laat hij zicht nog niet uit: ‘’Dat blijft nog even een verrassing, maar het is een meeslepend verhaal met prachtige muziek. We zijn nog op zoek naar spelers met passie voor acteren, zingen en dansen die dit avontuur met ons aan willen gaan.’’

Op 18 mei zijn er audities, iedereen die zijn/haar passie en talent wil inzetten voor Musical Stichting Harderwijk wordt van harte uitgenodigd om zich op te geven voor de audities via www.musicalstichtingharderwijk.nl. Op de website is ook meer informatie te vinden over de stichting en deelname.